پیامد کشمکش های قدرت طلبی در کشور چه خواهد بود ؟
فخرزاد فخرزاد

دشمن دانا که توانا بود

                                 به از آن دوست که نادان بود

دشمن دانا بلندت میکند

                                بر زمینت میزند نادان دوست   (مرحوم مولانا بلخ)

 

بعد از اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه توسطه کمیسون مستقل انتخاباتی یکبار دیگرغوغای تبلیغات قدرت طلبی و تحریک آمیز در فضای کشور سایه افگنده و در تمام عرصه ها مانند امنیت ٫ مشکلات اقتصادی ٫ عدم ثبات ٫ فساد گسترده ٫ گسترش فرهنگ معافیت ٫ فقر بدبختی ٫تاثیر عمیق نموده مردم به این باور اند که ادامه وضع موجود کشور و مردم را بسوی آینده تاریک نهایت خطرناک و مرگبار سوق خواهند نمود  .

دادگاه عالی از منظوری محکمه خاص در رابطه ارزیابی نتایج تدویر انتخابات خبر میدهد .

نورمحمد نور رئیس کمیسیون انتخابات میگوید دوسیه انتخابات پارلمانی بسته شده این نوع تپ و تلاشها بجایی نمیرسد.

درین رابطه و سایر رویدادهای مهم طی چند هفته گذشته مردم اگاهان ٫ مسولین امور نهادها ٫ سازمانها دیدگاه های متفاوت را ارایه داشته اند که خدمت خواننده گان گرامی قرار میدهیم .

بتاریخ 1389/7/10 تلویزیون طلوع خبری را از زبان کارمندان سازمان ملل متحد به نشر رسانید در آن گفته شده است آقای حامد کرزی چندین مرتبه همرای مقامات بلند پایه کمیسیون های انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخابات دیدار کرده بخاطر تامین ثبات امنیت از آنها خواسته در نتایج انتخابات تغیرات بوجود آوردند .

شماری به این عقیده میباشند که هدف از تغیر آوردن نتایج جابجا نمودن و یا پیروز ساختن افراد دلخواه وی در انتخابات میباشد .

نامزادان  متعرض از ایجاد و منظوری محکمه خاص استقبال نموده میافزایند در صورتی ایجاد کمیته متذکره موثر میباشد که زیر تاثیر سیاسی مقامات ذیصلاح و خارجی نروند .

آقای حکیمی حقوق دان که فعلا˝ در کشور کانادا مسکن گزین میباشد بتاریخ 1389/10/6 از طریق رادیو بی بی سی اظهار داشت ایجاد محکمه خاص غرض بررسی نتایج انتخابات پارلمانی خارج از صلاحیت دادگاه بوده و نقض قانون اساسی میباشد .

کمیسیون انتخابات پارلمانی بررسی داده گاه عالی را از نتایج تدویر انتخابات پارلمانی مداخله حکومت خوانده از دادگاه متذکره خواسته که موضوع را طبق قوانین جاری کشور ارزیابی نمایند .

سلطانزوی عضو ولسی جرگه میگوید کشور ما یک کشور قومی قبیله ئی بوده فورمولهای راکه خارجی در رابطه به انتخابات آورده اند مردم مارا سر در گم ساخته است ازهمین لحاظ است که مردم نمیدانند به کی رای دهند .

میافزاید یک تفاهم مخفی بین حامد کرزی و قانونی در جریان است که در آن آقای قانونی نخست وزیری یا ریاست جمهوری را خواب می بیند وی فکر میکند که خوب گپ میزند خوب کارهم کرده میتواند در حالیکه امتحان خود را در پارلمان برای ما داده آنها تپ و تلاش دارند تا زمینه را برای بار سوم ریاست جمهوری برای حامد کرزی و خود مساعد سازند این یک خواب خیال میباشد زیراکه رقابت های که فعلا بین کشورهای منطقه و جهان در جریان است هرکدام خواست ها و اهداف خود را در منطقه داشته و دارند ازهمین لحاظ نمیتوان همه کارها را به دلخواه خویش انجام داد .

موسی فریور استاد پوهنتون کابل میگوید .

تائید نتایج انتخابات بواسطه نماینده گان سازمان ملل متحد ٫ اتحادیه اروپا خارج از صلاحیت کارشان بوده و این کار مداخله در امور کشور ما میباشد .

آقای ورکزی مبلغ رادیو کلید میگوید پنجاه سال قبل یک جنرال انگلیسی در کتاب خود نوشته بود که با خریدان سران و دامن زدن خصومت ها در بین اقوام افغانستان میتوان آنها را از پا در آورد و بالای انها بخوبی حکومت کرد میافزاید در حال حاضر سران کشور در جالهای دالر خود را پنهان کرده و مهاجمین با استفاده از رهنمودهای جنرال فوق ذکر بخوبی غرض تطبیق پلانهای خصمانه خویش دست بالا پیدا کرده اند در حالیکه در کشور های خودشان زن به اندازه یک تکه دستمال اهمیت نداشته روزانه هزاران فجایح رخ میدهد با تاسف آنها آمده از روی فریب و ریاکاری برای ما درس جلوگیری از خشونت علیه زنان و بشر دوستی میدهند این نهایت ضعف مارا به جهانیان نشان میدهد .

مردم و اگاهان امور علت کشمکش قدرت طلبی های فعلی را که در کشور جریان دارد ادامه پلانهای خصمانه بیرون مرزیهای و گماشته گان شان دانسته و میدانند .

در رابطه به سپردن امنیت به قوت های داخلی و    بعد از خروج قوت های خارجی در 2014 بتاریخ 1389/10/2 آقای سلطانزوی ٫ کتوازی اعضای ولسی جرگه ٫ جعفر رسولی از طریق پروگرام امواج آزادی گفته اند .

امریکا و سایر کشور نه سال میشود که به کشور ما آمده اند تاهنوز یک اردوی قوی و مجهز با سلاحهای پیشرفته هوایی ٫ زمینی نداریم به نسبت دامن زدن خصومت های قومی ٫ سمتی ٫ لسانی ٫ تنظیمی اردو هم تنظیمی میباشد سربازان به علت و انگیزه جنگ پی نبرده نمیدانند بخاطر چه میجنگند .

شورشیان حضور کشورهای خارجی را در کشور اشغال و اعمال خرابکارانه خود را جهاد میخوانند از همین لحاظ است که سربازان بخاطر معاش وظیفه انجام میدهند نه برای دفاع از وطن عدم حاکمیت قانون و فراموش شدن اکثریت مردم افغانستان یکی از عوامل میباشد که سبب ضعف قوای مسلح گردیده زیراکه یک عده توانسته اند با غارت نمودن ملیارد ها دالر دارائی های عامه را غارت و با اعمار نمودن قصر ها ٫ شهرک ها بلند منزلها در داخل و خارج کشور با ناز و نعمت زندگی نمایند ده ها ملیون مردم قدرت پیدا کردن یک لقمه نان را برای فرزندان خویش ندارند .

در حالیکه سرچشمه تروریزم را در آنطرف خط دیورند میدانند که ده ها هزار لانه های تروریزم در آنجا فعال بوده بواسطه اداره ای اس ای مافیای مواد مخدر ٫ شیخ های عرب آخوندهای ایران و عده از کشور های بزرگ تمویل تسلیج آموزش دیده غرض اعمال خرابکارانه به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند میافزایند بالای سربازان طبق خواست مخالفین در داخل قوای مسلح کار جریان دارد کسانیکه به قدرت تکیه زده اند به تیلفون خارجی ها عمل مینمایند خواهان تامین و صلح و ثبات واقعی در کشور نمیباشند عده اردو را اردوی ملی ندانسته آنرا اردوی ملشه ئی میخوانند عده به این باور اند که هماهنگی بین قوت های داخلی و خارجی وحدت ویک پارچه گی در داخل قوت های مسلح وجود ندارد به نسبت عدم رهبری سیاسی سربازان مورال بلند و آگاهی لازم ندارند نتوانسته اند اعتماد مردم را بخاطر دفاع از وطن و مردم جلب نمایند .

در ارگانهای عدلی قضایی افراد صادق خدمت گار مقرر نشده اند ازین لحاظ است بعد از خروج قوت های خارجی درسال 2014 وضع امنیتی امیدوار کننده نمیباشد زیراکه قوت های داخلی توان دفاع مستقلانه ندارند .

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست طی سه دهه گذشته تمام ترورستان هراس افگنان که با براه انداختن جنگهای خونین غارتگرانه به قیمت هزاران ملیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی ما را غارت سیل خون را در کشور جاری هزاران نوع جنایات خونین را بالای ده ها هزار تن هموطنان بی گناه دریغ نکرده اند دست پرورده ایالات متحده امریکا ٫ بریتانیا ٫ نظامیان پاکستانی و سران سعودی و آخندهای ایران بوده و میباشند و مخالفت با تطبیق فیصله های ژنیف و پلانهای پنج فقریی سازمان ملل متحد در رابطه به کشورما بواسطه کشورهای فوق ذکر و گماشته شان را بزرگترین جنایات و فاجعه قرن بیستم بوده و در صورت سپردن دوباره سرنوشت ده ها ملیون مردم ما بدست هراس افگنان جنگسالاران مافیای مواد مخدر ناقضین حقوق بشر جنایت کاران سازمان یافته غاضبین زمین عاملین غارت هزاران ملیارد دالر ثروت های مادی و معنوی ٫ فساد سالاران تکرار جنایات فوق ذکر بوده و میباشد میافزایند بعد از ین بعد هر تصامیم سردر گم مبهم پشت پرده خلاف اراده اکثریت مردم افغانستان اتخاذ گردد مسول آن سردمداران قصر سفید و متحدین آن بوده و خواهند بود .

در رابطه به عدم توجه کشورهای خارجی غرض احیا زیر بیناهای اقتصادی مردم و اگاهان امور میگویند .

با مسلط شدن مافیای اقتصادی در جامعه عده از سود جویان و زورمندان خلاف قانون اساسی بازار آزاد را شعار روز خود ساخته نهادهای دولتی مختلط را که در خدمت ده ها ملیون مردم قرار داشت لیلام نمودن و بخاطر غضب سایر نهادها دریا ناشویان کمین گرفته اند در حالیکه نظام اقتصاد بازار آزاد در امریکا وسایر کشورهای بزرگ جهان نتایج مطلوب نداشته آنها صدها بانک وشرکت ها را نیمه دولتی ساختند .

جای تاسف است که درشورای وزیران افغانستان خصوصی سازی نهادهای دولتی در پرنسیپ قبول شده وفیصله درین رابطه صورت گرفته.

چیزیکه نهایت خنده آور میباشد باوجود سرازیر شدن ده ها ملیارد دالر و موجودیت چهل و سه کشور گرداننده گان امور دستاوردهای خود را نسبت به نه سال قبل محاسبه مینمایند از آقایان محترم خواهش مینمایم که لحظه با وجدان سالم دستاورد های خود را نسبت به سالهای قبل از 1370 محاسب نماید یک مثال از آن یاداور میشویم .

اتحاد شوروی وقت که شما آنرا متجاوز میخوانید با اعمار کانال و فارمهای ننگرهار توانست ریگ سوزان شاه محمد خان را به ننگرهار همیشه بهار مبدل سازد برعلاوه ده هاهزار تن مالته کینو سالانه پنج هزار تن زیتون حاصلات آن می شد با تاسف حاصلات سالانه فعلی آن به گفته مسولین چهل تن میباشد یک صدو چهل وسه پروژه های بزرگ ساخت اتحاد شوروی که چهره افغانستان را آن در آبادی شگوفانی کشور نقش داشت امروز که بخاک مبدل شده اند .

به قیمت چهل و دو ملیون دالر ادویه کمکی ایالات متحده امریکا در داخل وزارت دفاع مفقود گردیده مسولین سه تن را بشمول یفتلی رئیس حفظ الصحه اردو از وظیفه برکنار کرده اند رئیس مذکور مقامات بلند پایه وزارت دفاع ملی را درین رابطه نیز متهم مینماید .

مسولین ارزیابی ایالات متحده امریکا  میگویند به قیمت پنجاه شش ملیارد دالر که در افغانستان بمصرف رسید در جای که بمصرف رسیده مانند تعمیرهای پولیس از کیفیت پائین برخوردار میباشد .

مسولین رفتن هفت ملیون شاگرد به مکاتب اسفالت هزاران کیلو متر سرک ها و ایجاد بانک های خصوصی شرکت های مخابراتی آزادی بیان را بزرگتری دستاورد میخوانند در حالیکه پنج ملیون تن از رفتن به مکتب بواسطه مخالفین محروم شده ده ها هزار تن ازینکه نان آور خانه میباشند نمیتوانند به تحصیل خود ادامه دهند پنجاه فیصد شاگردان به تعمیر ٫ معلمین مسلکی ٫ کتاب و سایر لازم درسی دسترسی ندارند صدها کیلو متر سرکهای اسفالت شده از کیفیت پائین برخوردار میباشد کمپنی های خصوصی مخابراتی از کیفیت خوب مطابق معیار های معین برخوردار نبوده از همین لحاظ است که هشت ملیون افغانی بواسطه وزارت مخابرات جریمه شده اند .

فابریکه جنگلک که هزاران تن در آن مصروف کار بودند به مرکز تجمع معتادین مواد مخدر مبدل شده بانک های رهنی تعمیراتی ٫ زراعتی ٫ صنعتی شرکت های کودکمیاوی و تخم های اصلاحات شده زراعتی و ده ها نهاد دیگر که در خدمت ده ها ملیون زارعان باغداران دامپروران صنعت کاران کارکنان ساختمانی اصناف پیشه وران تجاران ملی قرار داشتند غیر فعال منحل گردیده اند شاهراه سالنگ که در سال گذشته صدها تن قربانی گرفت در قسمت اعمار گراری هایی آن تاهنوز کار مناسب صورت نگرفته ملیونها هکتار زمین های دولتی و شخصی را زورمندان جنگسالاران مافیای زمین غضب کرده اند اقتصاد مافیای تمام بخش های اقتصادی را زیر تاثیر خویش قرار داده ده ها هزار موسسات خورد و بزرگ به نسبت عدم حمایت از تولیدان داخلی ورشکست ملیونها تن کارگران آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان مهاجر شده اند عده از آنها قربانی اهداف قاچاقبران انسانها شده اند صد ها نفر در فرانسه در هوای سرد زیر پل شب و روز خود را سپری مینمایند صدها تن بین آبهای ترکیه و یونان در کشتی ها گیر مانده مثل توپ فوتبال یکی بطرف دیگر شوت میشوند هزاران تن در کشورهای استرالیا هالند سویدن و سایر کشورها به نسبت برخورد غیر انسانی حکومت تاهنوز بی سرنوشت میباشند شصت فیصد مردم زیر خط فقر زیست مینمایند بیش از یک ملیون تن به مواد مخدر مبتلا شده تعداد از آنها روبه افزایش بوده مسولین قدرت تداوی دو فیصد آنرا ندارند نهادها از مبتلا بودن قریب به شش ونیم ملیون کودک به خشونت ها خبر میدهند خشونت های خوانوادگی به نسبت افزایش مشکلات اقتصادی گسترش فساد اداری فرهنگ معافیت در حال افزایش بوده یک عده سران و قومندانان مطابق هدایات باداران خارجی شان غرض ادامه بقای ننگین خویش خصومت های قومی سمتی مذهبی لسانی تنظیمی را دامن میزنند تا بتوانند از افشای بیشتر رسوایی و جنایات خویش جلوگیری نمایند .

قاچاق سنگهای قیمتی آثار باستانی قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر ادامه دارد کشورهای دونر بخواست اراده مردم تن نداده پروژه ها را مطابق دلخواه خود عملی میسازند ازهمین لحاظ است که با سرازیر شدن ده ها ملیارد دالر در زندگی ده ها ملیون خوانواده تغیرات رونما نگردیده هنوزهم برق از خارج کشور وارد میشود جامعه جهانی از جمله نهادهای محافظه کار خواستار آن بوده که کشورما برایشان یک کشور تراتیزیتی و تجارتی باشد ازهمین لحاظ به احیا و اعمار زیربینا ها توجه نکرده و از جانب دیگر آنها میخواهند که کشور ما به حیث تهیه کننده مواد خام و بازار مصرفی آنها باقی ماند .

خانجان الکوزی میگوید به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی قریب به چهار صدوپنجاه موسسه و فابریکه در ولایات قندهار مسدود بوده و فساد گسترده در آن ولایت افزایش یافته است .

شامل شدن افغانستان در تجارت آزاد جهانی نیز از عوامل اند که باعث ورشکست شدن ده هاهزار موسسات داخلی گردیده آقای فرهادی وزیر مشاور اسبق ریاست جمهوری یکی از عوامل چالش های فوق را عدم ظرفیت کاری در کشور میخواند در مقابل آقای سیحون استاد پوهنحی اقتصاد میگوید .

فارغین فاکولته ما امروز بخوبی میتوانند نهادهای داخلی و خارجی را مدیریت نمایند و قراردادها زیر نام عدم ظرفیت کاری به خارجی ها داده میشود بعد از آن بواسطه افغانها پلانهای پروژها عملی میشود .

مافیای اقتصادی به حمایت گرداننده گان امور با تورید اجناس موادات سوخت غذایی ادویه طبی تولیدی ساختمانی بی کیفیت ٫صدها هزاران تن مردم مارا به امراض های گوناگون تنفسی قلبی و غیره مواجه ساخته از ناحیه آلوده شدن هوا و خرابی محیط زیست لحظه به لحظه مردم مارا مرگ تدریجی تهدید مینماید .

باتاسف شورای امنیت ملل متحد از ناحیه روبرو شدن خشک سالی خبری را به نشر رسانیده و از عدم رسیدگی به مشکلات صدها هزار تن هموطنان ما اظهار نگرانی نموده اند .

 تجاران ملی و مردم از ناحیه بند ساختن یک هزار وشش صد تن تانکر تیل بواسطه کشور ایران و هزاران کانتینر اموال در بندر کراچی سخت نگران بوده به مشکلات های اقتصادی مواجه میباشند در حالیکه علمی سخنگوی دولت آنرا تخنیکی میخواند اما اگاهان امور آنرا فشار سیاسی بخاطر دستیابی اهداف شوم کشورهای مربوطه میخوانند .

اقای سعیدی میگوید .

ایران بعضی از مسولین را در دولت های گذشته و فعلی حق السکوت میداد و میدهد ازهمین لحاظ است که ایران انتقام امریکا را از افغانستان میگیرد از جانب دیگر جابجا نمودن افراد در وزارت خانه ها وسفارتخانه ها فرمایشی بوده افراد بدون درنظر داشت لیاقت مهارت مقرر میشوند پس ازین لحاظ است که کشورهای همسایه جهان از چند پارچه گی اختلافات قومی ٫ سمتی ٫ حزبی ٫ تنظیمی ٫ مذهبی استفاده کرده خواستهای خود را بالای کشورما براورده میسازند .

آقای سیحون استاد پوهنحی اقتصادی میگوید .

ازینکه در قانون اساسی نظام اقتصاد بازار تذکر بعمل آمده است ایجاد زیر ساخت ها را موضوعات امنیت اجتماعی اقتصادی تامین صحت آموزش پرورش در برمیگیرد .

زیرنام خصوصی سازی قانون زدایی درهای باز مسولین دولتی خواستند همه کارها را به میل خود انجام دهند ازهمین لحاظ یک اقتصاد ملی بوجود نیامد از همین سبب نتوانستیم از کمک ها استفاده لازم نمائیم میافزاید در رابطه به جاده سازی جلب ملیونها شاگرد به مکتب برنامه هم بستگی ملی در روستاها تا جای صحت مردم کار صورت گرفته .

اقای فرهادی مشاور اقتصادی اسبق حامد کرزی میگوید حجم اقتصاد نسبت به نه سال گذشته پنج برابر افزایش یافته هرکس میتواند با اخذ پاسپورت به خارج کشور سفر تجارت نماید .

آقای فرهادی نگفت اقتصاد کی ها پنج مرتبه افزایش یافته در حالیکه ده ها هزار موسسات خورد و بزرگ ورشکست بشمول میوه و ترکاری هنوزهم از خارج کشور وارد میشود بیش از نود فیصد قالین و سایر تولیدات به مارک پاکستانی به کشورهای جهان صادر شده از جمله ضرورت ده ملیون کیلو گرام مواد قالین هشت ملیون آن از خارج وارد میشود غرض بازاریابی تولیدات داخلی دستگاهای پروسس و صدور میوه خشک و صنایع دستی نیازمندیهای هموطنان مارا رفع کرده نمیتواند از ناحیه نبود سردخانه گدام ها هنگرها به مشکلات زیاد مواجه میباشند زارعان باغداران مالداران مرغداران زنبورداران پیله وران ماهی پروران اصناف پیشه وران صنعت کاران تجاران ملی نتوانسته اند قرضه های طویللمدت را با ربع عادلانه را از بانک های قرضه دهنده غرض خریداری کودکیمیاوی ادویه ضد آفات حشرات زراعتی ماشین الات و مواد خام بدست آورند شرکت های میکانیزه زراعتی دوباره احیا نگردید در رابطه به تقویه جنبش کوپراتیفی توجه صورت نگرفته در قسمت اعمار پاک کاری بندها نهرهای آبیاری کار مسولانه صورت نگرفته چندین سال است که مردم انتظار اکمال بند کمال خان سلما وغیره را میکشند از سرزمین کوهدامن سالانه صدها هزارتن میوه تازه و خشک به کشور های همسایه و جهان صادر میگردید قریب به دو سال میشود به نسبت عدم بازاریابی میوه شان پوسیده و از بین رفته فروش حاصلات مصارف آنرا  را پوره کرده نمیتواند در حالیکه کشت زعفران بدیل تریاک میباشد هنوزهم به قیمت ناچیز بواسطه تجاران ایرانی به نام ایران در مارکیت های جهان صارد میشود باوجودیکه مفاد آن به جیب دلالان ایرانی میریزد اما افزایش کشت و بلند بودن اعتبار آن از ناحیه کیفیت ایرانی ها را به وحشت انداخته غرض جلوگیری از کشت آن فشارهای گوناگون را وارد نمودن اند از جانب دیگر طالبان در ولایات قندهار ٫ هلمند ٫ ارزگان بواسطه تهدید سلاح مانع کشت آن شده اند .

نمیدانیم که آقای فرهادی از روی کدام عایدات محاسبه کرده که میگوید حجم اقتصادی  پنج مرتبه بالا رفته است زیراکه فروش مواد مخدر و کمک های کشورهای دونر را نمیتوان در بلند رفتن حجم اقتصادی حساب نمود .

یک تن به اسم جمیله پویا میگوید .

صرف نباید زیر نام امنیت ٫ ترانزیت و انتقال لوله گار وطن مارا به یک کشور مصرفی مبدل نمود میافزاید افغانستان زمانی میتواند در همکاری منطقه ئی سهم داشته وهمکار خوب باشد که در تولید با کشورهای منطقه رقابت کرده بتواند و در تجارت نقش داشته باشد در غیر از آن خواست بانک آسیائی و جهانی در رابطه به ارتباط اقتصاد منطق ئی به نفع مردم و کشورما نبوده و نمیباشد .

وزارت امور مهاجرین از ناحیه هشتاد هزار بیجاه شده گان در داخل کشور اظهار نگرانی نموده درین رابطه داکتر انوری میگوید بحال نیم ملیون انسان آسیب پذیر اگر توجه نشود یک فاجعه انسانی در کشور رخ خواهد داد .

رئیس مبارزه با مواد مخدر روسیه میگوید .

پنج صد آزمایشگاه مواد مخدر در ولایت بدخشان موجود بوده که مواد مخدره را پروسس نموده از راه تاجکستان به روسیه ارسال مینمایند میافزاید در روسیه پنج ملیون تن به مواد مخدر معتاد میباشند یک ملیون تن آن از هیروئین افغانستان استفاده مینمایند .

تجاران چوپ در ولایت کنر گفته اند به نسبت اینکه طالبان از آنها مالیه میخواهند آنها مطابق اوقات معین که دولت برایشان اجازه کرده بود نمیتوانند چوپ خود را به سایر ولایات انتقال دهند ومسولین ولایت مذکور میگویند کسانیکه پول طلب کرده اند رهزنان مسلح میباشند نه طالبان .

رئیس معارف ولایت قندهار میگوید یک صدو هفتاد مکتب به نسبت اختلافات قومی و نبود آموزگاران در ولایت مذکور بسته شده .

رئیس مهاجرین ولایت بلخ میگوید طی سالهای گذشته شانزده هزار تن مهاجرین به وطن برگشت نموده که در وضع بسیار بدی اقتصادی قرار دارند .

داکتر غلام حبیب روزترا در بخش کتاب خویش که زیر عنوان آیا علت بیکاری ناشی از تیوری های نادرست اقتصادی در رابطه به مداخله دولت های بیگانه مینویسد .

آتش افروزان دیروز در نقش آتش نشان امروز بداخل کشورما آمده اند در واقعیت به مفکوره استعمار در کشور داخل شده سبب فقر اقتصادی در کشورما میشوند اقتصاد کشورما را بی ثبات کرده و از این طریق شرایط لازم را برای تاراج بعدی مواد خام برای سرمایه لاشخور خارجی آماده میسازند یک سلسله ورشکستگی ها را در اقتصاد کشورما بوجود آورده تا مواد خام ما را بهتر و آسانتر در آینده تحت نامهای مختلف و ثروتهای واقعی کشور ما را تاراج کرده بتوانند بنام های افزایش تفاهم میان فرهنگ ها و تمدنهای مختلف  اقتصاد مارا روز به روز بی ثبات وغیر عادلانه تر میسازند وطن مارا ناامن و ناعادلانه تر ساخته است تضادهای اجتماعی را تبدیل به تضادهای قومی میکند مسله دراین جا بر سر تصمیم گیری در مورد منافع اجتماعی اقتصادی سیاسی و ملی است تا ما بتوانیم یک استراتیژی صنعت ملی را درست کنیم تا بیکاری را از جامعه خود کم یا محو کنیم اما قدرتهای بیگانه باساس استعماری که دارند نمی گذارند که یک پالیسی ضد بیکاری را درست و آنرا تعقیب کنیم .

هدف این استعمار گران کند کردن لبه نیز تضادها و تخفیف آن ها ست و نه از بین بردن شان برخی از آنها از پیشرفت اقتصادی استفاده میکند ما و جامعه باید بکوشیم تا عوامل اصلی و جانبی نا مطلوب این روند را به حداقل برسانیم کسانیکه این مطلب را درک نکنند قصدی به استعمار گران بخاطر فایده منفعت شخصی خود کار میکنند .

یا نمیخواهند در در جهت خیر و صلاح عمومی گام بردارند .

مسولین میگویند مافیای بین المللی از درک کشت تریاک افغانستان سالانه پنجاه و هشت ملیون دالر بدست میآورند از آنجمله شش صد ملیون دالر آنها را غرض پیش برد امور جنگ به مخالفین مسلح افغانستان میدهند .

ولایت فراه از ناحیه عدم توجه دولت در رابطه به اعمار بند آبگردان بخش آباد اظهار نگرانی نموده یکی از عوامل آنرا اعمال نفوذ دولت ایران در نقاط کلیدی بخاطر جلوگیری از اعمار آن میخوانند .

مسولین اتاق های تجارت از پائین آمدن صادرات کشور نسبت به سال گذشته اظهار نگرانی نموده میافزایند طی همین مدت سال گذشته صادرات هفتصد ملیون دالر بوده در سال جاری به چهار صد ملیون دالر کاهش یافته است در حالیکه واردات سه ونیم ملیارد دالر میباشد .

خانجان الکوزی یکی از عوامل اساسی دشواری فوق را نقض قوانین ترانزیتی بواسطه کشورهای همسایه میخواند .

سازمان غذایی جهان خبری را به نشر رسانیده که در آن گفته شده هفت ملیون تن را در افغانستان به مشکلات اقتصادی ٫ فقر گرسنگی تهدید مینماید .

حامد کرزی در اجلاس تجلیل از قانون اساسی کشور گفت قانون اساسی یک قرارداد اجتماعی بین مردم میباشد طی سالهای گذشته دستاوردها و ناکامی های در عملی ساختن آن داشته ایم افزود بخاطر عملی نمودن آن به پابندی و استقلال کامل نیاز است و باساس مداخله خارجی ها ما نتوانسته ایم بعضی از موادات آنرا تطبیق نمایم و از خارجی ها خواست که از مداخله درین رابطه جلوگیری نمایند از علما ٫ روحانیون و مردم خواست که در تطبیق قانون پابند و آنرا عملی سازند در ادامه سخنانش از موجودیت خلاها در قانون متذکره حرف زده که باعث دشواری ها در سالهای گذشته شده است و ضمنا˝ افزود در تطبیق بعضی از موادات مانند تدویر انتخابات شوراهای ولسوالی عاجز مانده ایم درین رابطه داکتر عبداله میگوید ازینکه در بسا موارد قانون اساسی مانند به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری وغیره بواسطه حامد کرزی نقض شده است وی میخواهد از مسولیت گریز نماید و ملامتی را بر گردن خارجی ها اندازد.

از جانب دیگر مردم با موجودیت چهل وسه کشور عملی شدن قانون طالبان ٫ گلبدین حکمتیار را در کشور تاسف بار میخوانند .

محترم آیت اله شیخ محمد آصف محسنی در رابطه به تدویر قانون اساسی اظهار داشت .

کمیسیون نظارت بر قانون اساسی طی مدت که ایجاد شده چه کارها را انجام داده ؟ .

وی میگوید ما نمیتوانیم سیاست اقتصاد بازار آزاد را در کشور تطبیق نمایم زیراکه در جامعه که تولید موجود نباشد مصرفی باشد آن جامعه حاکمیت ملی و استقلال سیاسی ندارد ما سیاست اقتصادی نداریم که ناشی از فقر و فکری میباشد همه چیز از خارج کشور وارد میشود اگر این وضع ادامه پیدا کند استقلال و حاکمیت ملی به کلی از بین میرود به نسبت اینکه ما توان رقابت را با تولیدات پیشرفته کشور های منطقه و جهان نداریم ما زمانی میتوانیم اقتصاد خوب داشته باشیم که یک مقدار چیزها را دولت تولید و یک قسمت دیگر را سکتورهای مختلط و مقداری دیگر آن به تجار ملی یا سکتور خصوصی داده شود در غیر از آن بازار آزاد اقتصاد مارا از بنیاد نابود میکند یک کشوریکه متکی به شصت فیصد تولیدات داخلی نباشد ملت آن فقیر همیشه روی سیاه در دنیا میباشد از جانب دیگر ملت فقیر مجبور است زیر فشارهای خارجی ها برود زیراکه شکم آن گرسنه است افزود فعلا˝ نه حاکمیت ملی و نه استقلال سیاسی داریم یک عده تجاران ما نماینده گان کمپنی های چندملیتی میباشند ما هر قدر احتیاج باشیم اسارت دیگران بالای ما بیشتر میشود ما زمانی میتوانیم از ین وضع بیرون شویم که جلو تورید اجناس غیر ضروری خارجی را بگیریم در مقابل تولیدات داخلی را تقویه نمایم باز هم یاداور میشویم که بازار آزاد مناسب کشورما نمیباشد باید بگویم که از پارلمان استفاده درست نکرده ایم اعضای پارلمان روزهای خود را به چیزهای شرم آور مصروف کرده اند تمام فرامین رئیس جمهور در مجلس های ولسی و مشرانو جرگه تصویب نشده قانون آن است که پارلمان آنرا تصویب نماید و این شعر را سرود .

خدا آن ملت را سروری داد

                                  که تقدیرش بدست خویش بنویشد

با آن ملت سرو کاری ندارد

                                  که دهقانش برای دیگران کشت

در بخش سخنانش گفت نباید در هرکار انتظار خارجی ها را کشید باید خود مان دست بکار شویم طالبان هرچه بودند توانستند به یک فرمان کشت مواد مخدر را در سراسر کشور بند نمایند چرا باوجود چهل وسه کشور خارجی کشت آن در کشور بند نمیشود .

ما قهرمانان کشت و تهیه کننده نود وسه فیصد تریاک جهانیان هستیم وزارت خانه ما به افراد دانا نیاز دارد تا خود ما به فکر خود نشویم زراعت و صنعت خود را تقویه کارخانه های تولیدی را دوباره فعال نسازیم در قانون اساسی توجه نکنیم کمیسیون مستقل نظارت بر قانون اساسی کار نکند شکم مردم گرسنه سیر نمیشود من در روزهای تصویب قانون گفتم که قانون دستبر شده زیراکه در طرح آن که من چندین بار خوانده بودم از دیوان نظارت برقانون بر اساس قوانین تذکر بعمل آمده بود در جریان صحبت آن گرداننده گان جلسه با ارسال یک پرزه از وی خواهان ختم صحبت شدند نامبرد گفت حرف های من تلخ بوده ازین لحاظ نمیخواهم اشتیاه شیرین شما را خراب سازم پس صحبت خود را خاتمه میدهم .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور علت دشواریهای فوق ذکر کشمکش های قدرت طلبی بواسطه یک عده افراد معلوم الحال بخاطر ادامه بقای ننگین شان در قدرت طبق سناریو کشور های منطقه و جهان دانسته پیامد آنرا برای ده ها ملیون مردم کشور بسیار خطرناک و غرق ساختن در کوره های آتش و خون میدانند میافزایند در حالت که ده ها ملیون مردم افغانستان در یک وضع بسیار خطر ناک و دو راهی مرگ و زندگی قرار گرفته اند .

وقت آنرا رسیده که نیروهای وطن پرست دموکرات تجدد گرا تحول پسند مترقی آزادی دوست باجلب نهادها سازمانها و بخصوص پارلمانها کشورها و جهان صفوف و رای خود را در مقابل نیروهای سیاه عقب گرا تریاک سالاران فساد سالاران جنگ سالاران ناقضین حقوق بشر غاضبین ملیونها هکتار زمین غارت گران هزاران ملیون دالر مافیای اقتصادی دشمنان علم و فرهنگ مشخص سازند در غیر از آن کشمکش های قدرت طلبی وطن و مردم مارا به گودال های خونین ابدی سوق خواهند نمودس در آنوقت بعد از مردن گریه کردن سودی نخواهد داشت .


January 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات